Nieuwe Ombudsdienst Bouw vanaf 2026

Consumenten met bouw- en verbouwproblemen krijgen eindelijk één hulplijn

Datum: 
29/03/2024

Goed nieuws uit het kamp van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand. Op 29 maart 2024 ondertekende ze een engagementsovereenkomst met de Consumentenombudsdienst, de Verzoeningscommissie Bouw en de Nationale Raad van de Orde van Architecten voor de oprichting van een unieke ombudsdienst voor de bouwsector. De 'Ombudsdienst Bouw' zou in 2026 actief moeten zijn. Vandaag worden bouwklachten nog door verschillende diensten behandeld.

Op naar 1 contactpunt

Veel mensen worden tijdens de bouw of renovatie van hun woning of appartement helaas geconfronteerd met diverse problemen. Vandaag bestaat er echter geen uniek contactpunt waar zij met die bouwgerelateerde geschillen terechtkunnen die ze buiten de rechtbank willen proberen oplossen. Dat zorgt voor heel wat onzekerheid bij consumenten.

Daar komt dus verandering in. Zowel de Consumentenombudsdienst als de leden van de Verzoeningscommissie Bouw (Embuild, Bouwunie, Test Aankoop, NAV en FAB) en de Orde van Architecten engageren zich vandaag, samen met staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand, tot de implementering van een stappenplan naar een unieke ombudsdienst voor de bouwsector. Daar zullen consumenten op termijn rechtstreeks terecht kunnen met hun vragen en meldingen rond bouwgerelateerde problemen.

Bron: De Orde van Architecten

Gerelateerde berichten

Partners / Adverteerders