Bejing Southern Daxing krijgt vorm
Fase 1 van megaproject nog dit jaar afgerond
De nieuwe luchthaven in Beijing Southern Daxing district wordt 's werelds grootste commerciële luchtvaarthub.
Concreet: zeven start- en landingsbanen en de afhandeling van 100 miljoen passagiers per jaar. De eerste fase van de luchthaven wordt later dit jaar geopend met vier start- en landingsbanen, goed voor 45 miljoen passagiers per jaar.
De tweede fase van het project zal verder worden ontwikkeld en de capaciteit zal worden uitgebreid tot 72 miljoen passagiers in 2025. Wanneer de gehele ontwikkeling in 2040 is voltooid, zullen naar verwachting tot 100 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerkt worden.
Het ontwerp is van de hand van architect Zaha Hadid (1950-2016) en belichaamt de connectiviteit en dynamiek van het vliegverkeer, uitgedrukt als een opeenvolging van inspirerende, onderling verbonden openbare ruimtes. De vloeiende daklijnen bedekken de grote, kolomvrije halls en zorgen voor een gevoel van schaal en oriëntatie. Alle passagierspaden in het centrale atrium creëren een gelaagde publieksruimte - een openbaar plein en een ontmoetingsplaats voor passagiers uit de hele wereld - in het hart van de terminal.
Revolutionair
In plaats van langs één lange gang te lopen om van de ene naar de andere vlucht over te stappen, maakt het radiale ontwerp het mogelijk om een kortere afstand naar het centrum van de luchthaven te lopen, en vervolgens het centrale atrium door te snijden naar de volgende bestemming. De radiale lay-out verbetert het aanpassingsvermogen en de duurzaamheid aanzienlijk door de terminal in staat te stellen te werken in de vele verschillende configuraties die het meest geschikt zijn voor de verschillende vliegtuig- en passagiersverkeersstromen gedurende de hele dag. Het compacte ontwerp vermindert ook de eisen voor pendeldiensten tussen de vele terminals die gebruikelijk zijn op andere grote luchthavens.