100-jarige Nelissen wint Ambiorixprijs

Spectaculaire groei over de laatste 3 jaar overtuigt jury

Datum: 
26/09/2021

De Ambiorixprijs 2021 gaat naar Nelissen Steenfabrieken, fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen uit Lanaken. Sinds de oprichting heeft het zich ontpopt van een lokaal familiebedrijf tot een belangrijke speler op de internationale markt.

Het bedrijf produceert jaarlijks 185 miljoen stenen, in meer dan 100 kleuren en 8 formaten. Het is een rasecht familiebedrijf met momenteel de 4de generatie aan het roer. Het financieel erg gezonde bedrijf stelt ruim 185 mensen te werk. In 2020 genereerden ze meer dan 48 miljoen euro omzet, waarvan een kleine 60% via export naar meer dan 50 landen waaronder afnemers in Scandinavië, Rusland, Midden-Oosten, Japan, tot zelfs in Australië.

Juryvoorzitter professor Leo Sleuwaegen (KULeuven - Vlerick Business School):  “Nelissen profileert zich als een bijzonder dynamische onderneming met een sterke en rendabele groei en grote ambitie. De familieonderneming heeft een indrukwekkende doorgroei gekend na de generatiewissel waarbij de neven uit de vierde generatie Carlos Jorissen, Burt Nelissen en Joeri Gevers, het roer overnamen. Als CEO trio bepalen en implementeren zij op een complementaire wijze het beleid. Naast familiale waarden zijn drie kernconcepten hierbij leidend: innovatie, co-creatie en duurzaamheid.”

De spectaculaire groei over de afgelopen drie jaar was het resultaat van een groot investeringsprogramma, waarbij de steenfabriek volledig werd vernieuwd en naar een hoger niveau werd getild tot een productie van meer dan 185 miljoen bakstenen per jaar. En in de nabije toekomst zal de capaciteit nog sterk vergroot worden.

Leo Sleuwaegen: “Die groei is het resultaat van een doordachte strategische aanpak waarbij innovatieve productontwikkeling de koppeling realiseert tussen technische expertise (kwaliteit) en  klantgerichte dienstverleningsconcepten. De productontwikkeling heeft geleid tot verschillende innovatieve producten, waaronder de Dubio gevelsteen die met verschillende prijzen bekroond werd.”

Het bedrijf investeert gericht in onderzoek en ontwikkeling en werkt hieraan in nauwe samenwerking met haar klanten en partners, vooral architecten, in een stijl van ‘co-creatie’. Dankzij continue verkenning van nieuwe technologische mogelijkheden in interactie met de klanten, blijft de onderneming zoeken naar nieuwe groeikansen. Via de door het bedrijf zelf ontworpen ‘Brixperience’ kan de ontwerper op een groot gebogen 180°-scherm zijn steenselectie bewonderen. Op een type woning naar keuze wordt het geheel zo aanschouwelijk gemaakt, zodat de ontwerper in real time kan ervaren hoe de gekozen gevelstenen het bouwontwerp vorm geven.

Bron: VKW Limburg

Gerelateerde berichten

Partners / Adverteerders

100-jarige Nelissen wint Ambiorixprijs | Coverr | Dak & Gevel Magazine

Error

The website encountered an unexpected error. Please try again later.