Nauwelijks bakstenen op Batibouw

De budgetten van exposanten krijgen steeds vaker een andere bestemming

Datum: 
10/02/2020

Elk jaar minder bezoekers en nu trekken ook de grote baksteenfabrikanten de stekker eruit. Wat is er aan de hand?

Markten veranderen sneller dan beursconcepten
Het aankoopgedrag van de gemiddelde Belg is de afgelopen jaren drastisch veranderd en in sommige sectoren heeft dat nefaste gevolgen. Zo doen lang niet alle vakbeurzen het nog even goed als pakweg 5 tot 10 jaar geleden. Het fenomeen is tastbaar in diverse domeinen, zo ook in de bouwsector waar Batibouw nog steeds als de Heilige Graal staat geboekstaafd.

Maar de tijden veranderen. Wie bouwt, hoeft niet noodzakelijk meer naar een vakbeurs; er zijn vele alternatieven om een bouwproject verstandig aan te pakken. Maar ook de exposanten zelf kunnen steeds vaker terugplooien op de efficiëntie van hun eigen websites en de voordelen van hun showrooms. Voor de baksteenfabrikanten is de rekening snel gemaakt: het loont niet langer om - in grote lijnen - vol in te zetten op die ene grote vakbeurs. En daarnaast ook fors investeren in alle andere eerder regionale bouwbeurzen, is al zeker geen goed idee.

Bouwen is meer dan ooit een complexe aangelegenheid
Maar ook de bouw zelf zit volgens sommige parameters in het slop én er spelen nog andere factoren: meer interesse voor appartementsgebouwen, het succes van projectontwikkelaars, de complexe regelgeving inzake milieu- en energetische normen, de razendsnelle evolutie van bouwaterialen en -technieken, enzovoorts. Kortom, de tijd dat de bouwheer op een vakbeurs alle puzzelstukken zelf bijeen zocht, lijkt definitief voorbij. Nu zijn de architecten, en in bepaalde mate ook projectontwikkelaars, aan zet want zij lijken het best geplaatst om de wensen van de bouwheer te verzoenen met de complexiteit van het huidige bouwproces.

Bouwheren die wél de regie in eigen handen nemen, kunnen tegenwoordig heel wat informatie inwinnen op het web. Of in de showrooms van sommige (grote) spelers. Anders gezegd: de markt is veranderd, de bouwsector zélf is veranderd én de bouwheer rijdt al lang niet meer naar die éne grote beurs in Brussel.

Minder exposanten, minder bezoekers
Het positivisme van de organisatoren ten spijt, zal ook editie 2020 het minder goed doen dan in 2019 en de jaren voordien. Bijkomende reden daarvoor is dat het aantal beursdagen werd teruggebracht van 11 naar 9. Lees er hier de details nog eens op na.

 

 

Gerelateerde berichten

Partners / Adverteerders